هومن بنائی: اگر نمایشنامه "ابراهام" زیر تیغ ممیزی جان سپارد!
نوشته شده توسط : blogkhan

به گزارش خبرگزاری هنرآرتنا ،«ایران تئاتر» و باشگاه خبرنگاران جوان، هومن بنائی کارگردان نمایش های «مسافر اتاق شماره37 » و «تکرار» که طی سالهای 90 تا 92به صحنه رفت و در اجرای عموم با استقبال مخاطبین مواجه شدند؛ از مراحل نگارش نمایشنامه جدیدش با نام «ابراهام» خبر داد.

هومن بنائی گفت: «در طول سال‌های فعالیتم در عرصه هنر تلاش کردم تا به فرهنگ ایران و ملیت خود وفا دار باشم و از استوره های سرزمینم به عنوان سوژه در اشعار،داستان ها و نمایشنامه هایم استفاده کنم. باید عرض کنم که جرقه خلق نمایشنامه "ابراهام" از سالها قبل در ذهنم خورده بود و دفعات زیادی در پارت های جداگانه اپیزود های از این نمایشنامه را با ادبیاتی فاخر نگاشته ام و بسیار بازنویسی کرده ام! چون در مورد نمایشنامه "ابراهام" معتقدم  اگر به صحنه برود اثری فراموش نشدنی خواهد شد. زیرا سعی کردم  در طول این اثر کولاژی از تاریخ ادبیات کشور را جانی تازه ببخشم.»

اگر بگوییم "ابراهام"، شیوه نگریستن مخاطب را به اساطیر ایران زمین دگرگون خواهد کرد، سخنی گزاف نگفته باشم! این اثر درک و شناخت ما از واقعیت داستان های تاریخی را متحول کرده و در طول نمایشنامه بر اثر همین تحول شخصیت های نمایش را  نیز دچار دگرگونی می کند، به شکلی که کاراکتر های تازه ای در دل نمایشنامه جان می گیرد و قطعا مخاطب آنها را  نمی شناسد! اپیزود های این اثر، تنها واسطه های بی آلایش تلقی نخواهند شد؛ که صرفا فقط پیش برنده باشند! بلکه لحظه های نابی از تاریخ ادبیات ایران را برای ما منعکس خواهند کرد. در واقع شخصیت ها، تصویری جدیدی از دنیایی که ما از آنها سراغ داشتیم برای ما می سازند و به ما کمک می کنند تا از دریچه نگاه و منطق خود در فضای آرامش بخش، آنها را کاوش کنیم.

کارگردان نمایش "اتاق شماره 37" اینگونه ادامه داد: در این نمایشنامه از شخصیت های همچون (ابراهام، شیرین، فرهاد، لیلی مجنون، بیژن،منیژه، پیترکشیش، سارای راهبه، محسن فرمانده، ماهور، آدم خوارها و...) استفاده کرده ام و این اثر به 8 اپیزود تقسیم می شود، در هر اپیزود نگاهی متفاوت به مقوله های همچون عشق، خیانت، فرجام و نا فرجامی و... داشته ام و دیالوگ هایی شاعرانه و فلسفی را برگزیده ام. امیدوارم کارگردانی خوش فکر و صاحب سبک در آینده ای نچندان دور بعد از به چاپ رسیدن این نمایشنامه این اثر را هدایت کند.

بنائی اینگونه ادامه داد که: به شعار جهاد فرهنگی امسال دلخوش کردم و نمایشنامه را برای تائید نهایی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده ام وامیدوارم که این اثر زیر تیغ ممیزی جان نسپارد چون آن وقت ثمره تحقیق، مطالعه و تلاش 5 ساله ام از بین خواهد رفت.

کارگردان نمایش "تکرار" در آخر گفت: با توجه به شیفتگی نسل امروز برای حضوری پررنگ در عرصه فرهنگ و هنر باید وزارت خانه ها و مرکز هنرهای نمایشی تدبیری جدید بی اندیشد تا این انرژی به نفع حوزه فرهنگی مملک صرف شود تا جوانان و فعالان هنر از نامه بازی ها و پاس دادن ها خسته نشوند و این گونه رفتارهای خشک سازمانی به عنوان نشانه های ضد فرهنگی در ذهن آنها ننشیند و نارضایتی روزافزون از مدیران و کرسی داران هنر فاخری چون تئاتر در افکارشن نهادینه نشود. اگر می خواهند نویسنده، کارگردان، بازیگر، شاعر و فعال فرهنگی در قرن پیش رو نیز به حیات خود ادامه دهد، باید بسیار آگاهانه تر از دیروز مدیرت کنند و فراتر از تقلید عمل. در این صورت است که هنرمند سایه امنیت را بر سرخود حس می کند و خلاقانه در راستای پیشرفت فرهنگ و هنر مملکت خویش گام بر می دارد.

وبلاگ هنرمندان جوان به نقل از: خبرگزاری های فارس، آرتنا، ایران تئاتر، باشگاه خبرنگاران جوان و...





:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 3 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: