«همایون ارشادی» هالیوود برایم دشمن تراشی کرد
نوشته شده توسط : blogkhan

گفتگو: هومن بنائی/ خبرگزاری هنر «آرتنا»

همایون ارشادی در محل کاخ جشنواره فیلم فجر با هومن بنائی منتقد خبرگزاری هنر (آرتنا) به گفتگو نشست که حاصل آن را می خوانید:
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما  در ابتدای گپ دوستانه خواستم از شما بپرسم که حال و هوای جشنواره را تا به امروز چگونه ارزیابی می کنید؟
من 2 روز هست که به محل کاخ جشنواره اومدم و تا به الان چند فیلم بیشتر ندیدم و به طور کلی نمی تونم نظری در مورد فیلم های جشنواره بدم ولی مقایسه های که با جشنواره پارسال می کنم از لحاظ تشریفاتی خیلی بهتر شده و برنامه ها از سال های قبل با یک نظم خاصی پیش میرن و مهم تر از همه اینکه بخش بین الملل جدا شده.
 

فکر نمی کنید که نسل جوان سینما فعالیت روبه رشدی داشته ؟
اینکه به جوان ها میدان داده شده خیلی خوبه، پیشرفت صنعت و تکنولوژی این امکان رو بهشون داده که بتونن وارد بشن و این امکان براشون هست که خودشون رو باور کنن و دست به تولید بزنن.
 

تا به امروز فیلمی در جشنواره بوده که نظر شما رو جلب کنه و دوست داشته باشید در موردش صحبت کنید؟
من تا به الان 3 فیلم دیدم. از این سه مورد، چیزی که به سلیقه من نزدیک بوده فیلم «بدون مرز» در بخش نگاه نو و کارگردان جوانی هم داشت.

میتونم دلیل انتخابتون رو بدونم؟

سوژه رو دوست داشتم و لوکیشن یکی بود و این فضا سازی ها رو دوست دارم. دیالوگ محور نبود و با توجه به تک لوکیشن بودن، کارگردان جوان تونسته بود مخاطب خودش رو در سالن نگه داره.
 

چه چیز رو دنبال می کرد؟
حس انسانیت رو مطرح می کرد و سه نفر از سه زبان مختلف در یک موقعیت قرار می گیرند و... در عین سادگی بسیار جذاب بود.
 

میتونم یه سوال خصوصی ازتون بپرسم و حتی اگر دوست نداشتید میتونید جواب هم ندید.
بفرمائید
با توجه به حضور شما در هالیوود اتفاقات خوبی در سینمای ایران برای شما افتاد؟
بعد از بازی در "بادبادک باز" و برگشت به ایران احساس کردم و دیدم که بیشتر از این که برای خودم دوست بسازم دشمن ساختم و حس میکنم که این در جامعه ما وجود داره و حسادت در سینما یک اتفاق طبیعی به شمار میره، حسادت بازیگر مرد به مرد، زن به زن، کارگردان به بازیگر، نهادها و...
 

و این حسادت چه پیشرفتی رو برای سینمای ما در بر داشته؟
هیچ، فقط تنها کاری که تونسته انجام بده این بوده که جلوی پیشرفت ما رو گرفته در صورتی که اگر یک شخصی مثل من در هالیوود حضور پیدا کرده میتونه مقدمه ای باشه برای جوان ترها و پیشرفت سینمای ما که متاسفانه انگار اینجا جور دیگه ای فکر میکنن.

یعنی بین المللی شدن بازیگران ما میتونه باعث پیشرفت سینمای ما بشه؟
من خودم رو یک بازیگر ایرانی میدونم نه بین المللی و ما میتونیم کم کم جهان رو تحت تاثیر بازیگری ایرانی قرار بدیم. مثل "پیمان معادی" خود من و... که حداقل ها رو داشتیم تا بتونیم یک کارگردان هالیوودی رو جذب بازی خودمون بکنیم و پا بیرون از این مرزها بگذاریم. و واقعا نمی دونم چرا رفتن من و بازی کردنم مسائلی رو برام به همراه داشته که چندان خوشایند نیست!
 

مخاطبین شما خیلی از این اتفاق خوشحال هستند و شاید تنها همکاران و نهاد ها باشن که مشکلاتی با سینمای غرب دارند؟
دست مردم رو از همین جا می بوسم، واقعا این رو میدونم که اگر حمایت ها، دلگرمی ها و تبریک ها ی این عزیزان نبود قطعا نمی رفتم و بازی نمی کردم.

تفاوت سینمای ما و هالیوود رو چگونه درصد بندی میکنید؟
به نظرم من اصلا نباید مقایسه بکنیم چون من دو دنیای کاملا متفاوت رو تجربه کردم. هم اجرایی و هم تشکیلاتی، غرب سینمای صنعتی رو تجربه می کنه و ما هنوز در ابتدای راه هستیم. با بودجه های که فیلم های هالیوودی تولید میشه، میشه در ایران 6 تا فیلم نسبتا رو به بالا ساخت. اما در بازیگری ما هیچ چیزی از اونها کم نداریم و حتی در بعضی جاها ما بازیگرانی داریم که هالیوود هیچ وقت به خودش ندیده.

حضور بازیگران ما در غرب می تونه مقدمه ای باشه برای ورود صنعت سینمای هالیوود به کشور؟
نه به اون صورت، نمیشه این کار رو کرد. چون کمپانی هایی در اونجا مشغول به کار هستند که همه چیز رو طبقه بندی کردن و یک بازیگر تنها یک بازیگره نه چیز دیگه. البته جوان ترها که وقت بیشتر و سرمایه دارند شاید بتونن اما احتمالش ضعیفه.

یه آرزو برای سینمای ایران و جشنواری فیلم فجر؟
همدلی و همبستگی بزرگترین آرزوی من برای سینما و جشنواره فیلم فجر بوده و هست که همین باعث پیشرفت ما میشه.
 

ممنونم که وقت گذاشتید برای خبرگزاری هنر ( آرتنا )
من هم از شما ممنونم و به امید پیشرفت روز افزون صنعت سینمای ایران.

link: http://artna.org/fa/news/view/21009/%C2%AB%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86+%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF%DB%8C%C2%BB+%D9%87%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%88%D8%AF+%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%85+%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86+%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DB%8C+%DA%A9%D8%B1%D8%AF





:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 3 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: