مطالب تکمیلی در تدریس پودمان ۵ کسب وکار - منابع مورد نياز برای راه اندازی کسب و کار
نوشته شده توسط : blogkhan

مطالب تکمیلی در تدریس پودمان ۵ کسب وکار

منابع مورد نياز برای راه اندازی کسب و کار

منابع مورد نياز برای راه اندازی کسب و کار جديد به سه دسته عمده تقسيم می شود

۱- منابع مالی    ۲- منابع انسانی     ۳- مواد اوليه و مواد خام

کارآفرين جهت راه اندازی اوليه کسب و کار نياز به منابع مالی کافی دارد. ممکن است در مراحل اوليه راه اندازی کسب و کار به تنهايی بتواند کارهايش را انجام دهد و به نيروی انسانی غير از خود احتياج نداشته باشد. با توجه به ویژگی های خلاق و نوآورانه بودن کارآفرین، انتظار می رود که منابع مادی و مالی لازم را از مجراهای گوناگون یافته و با روحیه خوداتکایی و آغازگر کسب وکارش را به جریان اندازد.

۱- منابع مالی

چگونه منابع مالی یافته و آن را مدیریت کنیم؟

تخمین هزینه راه اندازی کسب وکار

هنگامی که ماهیت کسب وکار جدید مشخص گردید، لازم است که هزینه های شروع و راه اندازی آن برآورد شوند. این سرمایه مورد نیاز ممکن است برای مقاصد زیر به کار روند:

خرید یا اجاره مکان - تهیه دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز - امکانات و تجهیزات اداری - مواد اولیه - بیمه و غیره -

تأمین منابع

منابع مالی برای راه اندازی کسب وکار ممکن است از روش های زیر و یا ترکیبی از آنها به دست آید:

 پس انداز شخصی - کمک های مالی فامیل و بستگان - قرض از دوستان - تعاونی های محلی - شرکت های سرمایه گذاری مالی - مؤسسات قرض الحسنه و وام - بانک ها و غیره...

 بانک ها انواع مختلفی از تسهیلات مالی ارائه می دهند از جمله:

حساب های جاری یا چک - حساب های پس انداز - خدمات وام

لازم است قبل از اینکه واجد شرایط دریافت کمک و تسهیلات از بانک باشید، حساب بانکی افتتاح نمایید.وام هایی که از بانک دریافت می کنید همراه با بهره می باشند. یک کارآفرین بایستی انواع مختلفی از منابع مالی را بررسی نماید تا بهترین و مناسب ترین نوع آن که شرایط بازپرداخت مطلوبی نیز دارد انتخاب نماید.

مؤسسات تأمین اعتبار و وام قبل از پرداخت اعتبار ممکن است مدارکی را در ارتباط با کسب وکار از شما درخواست کنند، از جمله این مدارک عبارتند از : طرح کسب و کار، ضمانت نامه، و درباره میزان نقش و مسئولیت کارآفرین تحقیق و بررسی نمایند.

مدیریت پول: هنگامی که اعتبارات به منظور راه اندازی کسب وکار تأمین شدند، لازم است کارآفرین به طور دقیق اطلاعات درآمدها و هزینه ها را ثبت و نگهداری نماید. علاوه برآن رویدادهای مالی در دوره های زمانی مختلفی بایستی تصفیه شده و برای مؤسسات وام و قرض دهنده ارسال گردند.

یک کارآفرین درباره بازپرداخت ها بایستی مطابق با توافق و قرارداد طرفین به دقت عمل نماید چرا که در غیر این صورت ممکن است با جریمه ها و نرخ های بهره بالاتری مواجه گردد. رعایت اصول مالی کلید موفقیت یک کسب وکار است. لازم است حسابهای کسب وکار به طور کامل از حساب های شخصی فرد مجزا باشند.

بیان درآمدها: بیان درآمدها به طور ساده خلاصه ای از توانایی های ایجاد پول در کسب و کار می باشد. بیان درآمد بایستی به صورت ماهانه تهیه شده و در آن حداقل اطلاعات زیر وجود داشته باشد:

 درآمد اعتبارات به دست آمده جهت راه اندازی کسب و کار مانند وام و پول کسب شده از فروش کالا یا خدمت خود

- هزینه مواد اولیه - شامل تمام هزینه هایی که برای خرید مواد اولیه صرف شده 

- هزینه های عملیاتی - حقوق خود، هزینه های نیروی کار، هزینه های بالاسری همانند آب و برق مصرفی و...

- بازپرداخت وام  سرمایه + بهره آن

- سود ناخالص درآمد کسب شده از فروش، پس از کسر هزینه تولید، بازپرداخت وام

- مالیات ها

سود ناخالص درآمد کسب وکار پس از پرداخت مالیات

۲- منابع انسانی: استخدام و به کارگیری افراد جهت کار با من

یک کارآفرین در ابتدا ممکن است کسب و کارش را به تنهایی شروع نماید. اما با توسعه آن به کمک افراد دیگر نیز احتیاج خواهد داشت.

درقبال به کارگیری افراد برای کمک در کسب وکار از طریق حقوق و مزایا بایستی خدمات این افراد جبران شود که این بستگی به شایستگی ها، مناسب بودن برای آن کار، تعداد ساعات کار، روزها، هفته ها و یا ماه هایی که برای کسب وکار کار می کنند، دارد.

استخدام:

در کسب وکار قبل از استخدام کارکنان بایستی ماهیت کار به روشنی مشخص شده و شایستگی های حرفه ای و مهارت های کسی که در نظر است استخدام گردد، معلوم شود. ممکن است کارکنان قبل از شروع به کار و همچنین در طی زندگی کاری به آموزش هایی نیاز داشته باشند. آموزش مناسب سبب ایجاد انگیزه در کارکنان و باعث بهره وری بیشتر در کار می گردد.

بهره وری، مقدار کاری است که شخص در دوره زمانی مشخصی انجام می دهد.

یک کارآفرین بایستی این را در نظر داشته باشد که حقوق و مزایای پرداختی تنها هزینه مرتبط با استخدام افراد در شرکت نیست بلکه پرداختنی های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند از جمله بیمه و هزینه های آموزش.

کارکنان در کسب وکار ممکن است به خاطر انجام وظایف ذیل استخدام شوند:

 تولید/ ارائه خدمت - کنترل کیفیت - مدیریت و امور اداری - حمل و نقل - روابط با مشتری و غیره

تأمین منابع از بیرون: در کسب و کار برای انجام بعضی از کارها لازم نیست که فردی را استخدام نمود. بلکه به جای آن می توان وظایف کار مورد نظر را به شخص یا مؤسسه ای در خارج از کسب وکار واگذار نموده و فقط در قبال آن پولی را پرداخت نمود.

به عنوان مثال خیلی از کسب و کارها کارکنان دائمی خدماتی ندارند بلکه از سایرکسب وکارها می خواهند که نیروی مورد نظر را تأمین کنند.

از مزایای تأمین منابع از بیرون آن است که هنگامی که عملکرد پیمانکار طرف قرارداد رضایت بخش نبوده و یا هزینه ها بیشتر گردد می توان قطع همکاری نمود.

 از معایب تأمین منابع از بیرون آن است که شخص یا شرکت طرف قرارداد تعهد و وفاداری خاصی برای کسب و کار نداشته و به طور کلی بخشی از جریان کسب وکار نخواهد بود.





:: بازدید از این مطلب : 579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 19 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: