سینمای ترک از دیروز تا به امروز
نوشته شده توسط : blogkhan

رمان "Aşk-I Memnu" اثر جاویدان Halit Ziya Uşaklıgil نویسنده برجسته ترک برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ به کارگردانی Halit Refiğ در قالب یک فیلم ساخته شده و در همان سال به صورت یک سریال ۶ قسمتی از کانال تلویزیون دولتی ترکیه TRT پخش گردید. "Aşk-I Memnu" به شرح داستان یک رابطه احساسی با تمام جوانب روحی و روانی آن، پرداخته است. وقایع این داستان در دوره پس از فروپاشی بورژوازی عثمانی یعنی دوره ای که ترکیه دست به گریبان مسائل سیاسی بعد از این فروپاشی بود ، رخ میدهد. در این فیلم احساسات عمیق انسانی از قبیل عشق، نفرت، انتقام ، با بازی منحصر به فرد بازیگران معروفی چون مژده آر در نقش "بهتر"، شوکران گون گور در نقش "عدنان"، نریمان کوکسال در نقش "فردوس خانم"، صالیح گونی در نقش "بهلول"، عطر اسن در نقش "نهال" و چولپان الیلحان در نقش "مادمازل" به تصویر کشیده شده است. این رمان امروزه نیز در قالب یک سریال بسیار زیبا و پر طرفدار تحت همین نام از یکی از کانالهای تلویزیونی ترکیه پخش میشود. البته باید گفت سریالی که در حال حاضر پخش میشود، در واقع ورژن امروزی و مدرن این فیلم میباشد. از جمله عوامل موفقیت این سریال که سبب شناخته شدن آن نه تنها در داخل مرزهای ترکیه بلکه در دیگر کشورها علی الخصوص در ایران شده است، میتوان به سناریوی قوی، فیلم برداری و صحنه پردازی های نمونه و حضور بازیگرانی توانا در آن اشاره کرد.

فیلم "عشق ممنوع" حکایت حیات زنی است زیبا و جذاب به نام "بهتر". زنی که قربانی انتقام جویی، نفرت و عشق میگردد. زنی که به دلیل خودخواهی ها و جاه طلبیهای مادرش به منجلاب گناهها کشیده میشود.

داستان این فیلم از آنجایی آغاز میشود که بهتر برای انتقام گرفتن از مادرش فردوس خانم با مرد ثروتمندی به نام عدنان ازدواج میکند. فردوس خانم زنی مغرور و خودخواه است که اگر چه همواره از تسلیم شدن در برابر زمان و پیر شدن هراس دارد ولی همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. این زن به اندازه ای خودخواه و مادی گرا ست که به دنیا آمدن دو فرزندش را نیز یکی از عوامل پیر شدنش میداند. مادری تا این حد خودخواه!!!! تا اینکه روزی هوسرانی های این زن موجب مرگ شوهرش میشود. بهتر از آن روز نسبت به مادرش احساس کینه و نفرت دارد. تا اینکه با مردی به نام عدنان آشنا میشود. عدنان مردی است ثروتمند، متشخص و اصیل که چند سال پیش همسرش را از دست داده و صاحب دو فرزند به نامهای نهال و بولنت میباشد. نهال ۱۶ و بولنت نیز ۱۰ سال دارد. نهال با ازدواج پدرش در ابتدا مخالفت میکند ولی پس از آشنایی با بهتر به وی علاقمند میشود. بولنت از این امر راضی به نظر میرسد و به دلیل اینکه دیگر مادری زیبا دارد خوشحال است. زندگی بهتر با آمدن به خانه مجلل و با شکوه عدنان، یکباره تغییر میکند. بهتر دیگر میتواند هر چه میخواهد داشته باشد، جواهرات، لباسهای رنگارنگ و غیره.... اما با گذشت زمان کمبود چیزی را در زندگی احساس میکند. او جوان است و زیبا و به مقتضای سنش به دوست داشتن احتیاج دارد چرا که او هرگز عاشق عدنان نشده است. این کمبود او را به سوی بهلول برادرزاده عدنان که در همان خانه زندگی میکند، سوق میدهد. بهلول جوانی است جذاب و به همان اندازه هوسران و خوشگذران. مردی که تمام زندگی اش را با زنان مختلف سپری میکند... مردی که در حقیقت معنی عشق را درنیافته است! تمایل بهتر به بهلول و آغاز یک عشق نامشروع و خطرناک زندگی بهتر را تحت تاثیر قرار میدهد. اما با گذشت زمان آتش عشق دروغین بهلول به بهتر خاموش شده و بهلول اینبار به سمت نهال دختر عدنان که دیگر دختر جوان و زیبایی شده و دست بر قضا قلب او نیز برای بهلول میتپد، جذب میشود. فردوس خانم مادر بهتر که از دور شاهد عشق بهتر میباشد زمینه نزدیکی نهال را با بهلول فراهم میکند تا جایی که تصمیم به ازدواج میگیرند. عدنان که از همه چیز بی خبر است با این ازدواج موافقت میکند. ولی در این خانه کسی است که به شدت عذاب میکشد زنی عاشق، درمانده و تنها .... نهایتا عدنان در آستانه ازدواج نهال، با اقدامات غیر مستقیم فردوس خانم از حکایت عشق ممنوع بهتر و بهلول مطلع میشود. بهتر نیز برای نجات خود از بن بستی که در آن قرار گرفته، تصمیمی میگیرد و سرنوشت تراژیکش را خود رقم میزند....

مژده آر هنرمند معروف ترکیه، در سال ۱۹۵۴ در استانبول چشم به جهان گشود. مادرش آیسل گورل شاعر و نویسنده معروف و پدرش نیز ودات آکین یکی از گزارشگران روزنامه ترجمان بود. خواهرش مهتاب آر نیز بعدها به عنوان خواننده شناخته شد. مژده در دوران جوانی برای مدتی به عنوان مانکن برای مدتی نیز به عنوان بازیگر تاتر فعالیت کرد. زمینه ظهور وی در عرصه سینما در سال ۱۹۷۵ با بازی در فیلم عشق ممنوع فراهم گردید. در همان سال در فیلمی تحت عنوان "باباجان" ایفای نقش نمود. مژده بعدها با بازی در فیلمهایی با موضوع مسائل زنان در جامعه شناخته شد. شخصیت کوشا و قاطع مژده و همچنین جسارتی که وی در بازی در نقش های مختلف از خود نشان داد باعث شد در مدت کوتاهی به شهرت دست یابد. در سال ۱۹۶۷ در فیلم "توسون پاشا" در کنار هنرمندان معروفی چون کمال سونال، شنر شن، عادله ناشید و عایشن گرودا در نقش لیلا ایفای نقش نمود. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۸ در فیلم "کیبار فیضو" و در سال ۱۹۷۹ نیز در فیلم " لعنت" بازی کرد. مژده آر که به عنوان یکی از چهره های معروف سینمای ترکیه طی سالهای دهه هشتاد به شمار میرود، در سال ۱۹۸۴ در فیلم "فاحریه آبلا" در سال ۱۹۸۵ در فیلم " نام او وصفیه" در سال ۱۹۸۶ در فیلم "آه بِلیندا" و در سال ۱۹۸۹ نیز در فیلم "آرابسک" ایفای نقش نمود.

مژده برای اولین بار در تاریخ نامعلومی با صامیم دییَر یکی از بازیگران سینما ازدواج میکند. پس از جدا شدن از وی، برای مدتی طولانی با ارتم ییلماز هنرمند معروف زندگی میکند. پس از مرگ ارتم مژده اینبار با آتیلا اوزدمیر اوغلو حیات عاشقانه ای را آغاز میکند. به دنبال پایان این دوستی در سال ۱۹۹۵ مژده با ارجان کاراکاش از اعضای حزب جمهوری خلق ازدواج کرده و این ازدواج تا به امروز ادامه یافته است. مژده پس از گذشت سالها در سال ۱۹۹۷ در فیلم "آغیر رمان" با حضور هنرمندانی چون ساواش دینچل، اوکان بایولگن، مصطفی اوغورلو ایفای نقش نمود. مژده در سال ۲۰۰۰ در دو فیلم "Dar Alanda Kısa Paslaşmalar" یعنی "پاس های کوتاه در زمین کوچک" و "کمیسر شکسپیر" ایفای نقش نمود. مژده در سال ۲۰۰۵ نیز در فیلم "Eğreti Gelin" به همراه نورگول یشیل چای از هنرمندان موفق و جوان سینمای معاصر ترکیه بازی کرد. مژده در حال حاضر در یکی از کانالهای تلویزیونی، هر هفته برنامه زنده ای تحت عنوان "Haydi gel bizimle ol" را با همراه پینار کور، آیسون کایاجی و چیدم آناد اجرا میکند.

مژده در طول حیات هنری حرفه ای خود پای ۶۳ فیلم امضا زده و شایسته جوایز بیشماری منجمله دیپلم افتخار فستیوال فیلم استانبول شناخته شده است. مژده آر به عنوان یکی از بازیگران موفق سینمای ترکیه در آغاز جریان فیلمهای زنان در ترکیه نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. برای این هنرمند نامی ، موفقیت روزافزون و طول عمر آرزومندیم...






:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 28 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: