مجموعه نوروزی شبکه سوم به مدیری رسید + حرف های عجیب ضرغامی + درباره کنسرت یونیسف
نوشته شده توسط : blogkhan
مجموعه نوروزی شبکه سوم به مهران مدیری رسید
 
مدیری؛ نوروز ۸۸
 
 
 
امسال هم مهران مدیری با یک مجموعه طنز در میان دیگر مجموعه های تعطیلات نوروز ۸۸ حضور خواهد داشت.
 
 
این مجموعه که نام آن هنوز مشخص نشده است، در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما تولید می شود و طرح اولیه کار را هم خشایار الوند نوشته است. الوند هنوز نگارش این مجموعه طنز را آغاز نکرده است و معلوم نیست که مدیری امسال با چه شخصیت های تازه ای تماشاگران تلویزیونی را غافلگیر خواهد کرد.
 
 
شاید قابل توجه ترین بخش این خبر را بتوان تغییر عقیده مدیری در خصوص عدم ساخت مجموعه ای برای نوروز سال ۸۸ عنوان کرد. بر اساس برخی شنیده ها، اصرار عزت الله ضرغامی، باعث این تغییر رویکرد بوده است.
 
 
در هر حال ساخت مجموعه طنز به کارگردانی مهران مدیری به هر دلیلی که باشد، خبر خوشی برای برای علاقه مندان به طنز خاص او خواهد بود. اگرچه به نظر می رسد مهران مدیری نیز با انتقاداتی که از محافل گوناگون بر کار قبلی او "مرد هزار چهره" صورت گرفت، راه دشوارتری را برای شوخی با واقعیت های جامعه امروز در پیش رو داشته باشد.
 
 
از مدیری امسال دو فیلم "دایره زنگی" و "همیشه پای یک زن در میان است" اکران شد که در هر دوی آن ها به عنوان بازیگر حضور داشت.
 
 
او همچنین در این مدت، مجموعه "گنج مظفر" را در ادامه "باغ مظفر" برای توزیع در شبکه ویدئویی خانگی آماده کرد که هنوز از سی دی های این مجموعه خبری نشده است.
 
 
جدا از این فعالیت ها علاقه مندان مهران مدیری، آخرین بار نام او را در بیلبوردها و آگهی های تبلیغاتی کنسرت با علیرضا عصار، رضا یزدانی، مانی رهنما و خودش را در اجرای صحنه ای با این نام ها دیدند. کنسرتی که اگرچه با استقبال مردم روبه رو شد، اما بدون شک هرگز نام مدیری خواننده، به اندازه نام مدیری کارگردان بر سر زبان ها نخواهد بود. کارگردانی که از سال ۷۱ و با ساخت مجموعه "پرواز ۵۷"، ترکیب مجموعه های طنز در تلویزیون را با تحولی اساسی رو به رو کرد.
 

حرفهای عجیب و غریب از عزت الله ضرغامی

من هزینه «مرد هزار چهره» را می پردازم.

 

عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فیلم دانشجویی کشور در سخنان بی سابقه ای به دفاع از عملکرد هنرمندان و اقدامات خود در مقام ریاست سازمان در تولیدات آثار نمایشی پرداخت.ضرغامی در سخنان خود گفت:من به هنرمندان کشور به دلیل جایگاه و شایستگی ها و تاثیر گذاری هایی که دارند،همیشه عرض ارادت و تکریم کردم.در برخی جلسات نیز به من انتقاد شده که اگر شما فلان فرد را بزرگ نکنید،نمی رود فلان کار را انجام بدهد. مگر این قضیه فقط در هنرمندان است؟ در سیاستمداران بیشتر است و در اقشار دیگر نیز بیشتر نباشد، کمتر نیست.

 

اما هنرمندان بسیار سلیم النفس تر هستند. وی تاکید کرد: مثلاً یک نفر در جایی سخنرانی می کند که بخشی از آن حذف می شود، هزاران بار پیگیری می کند اما یک هنرمند وقتی نیمی از فیلمی که ساخته حذف شد،نباید اعتراض کند؟ تکریم هنرمندان وظیفه ماست، در کنار آن نیز اگر کسی اشتباه کرد،باید با او برخورد شود تا بداند اشتباه می کند.اما این مربوط به تمام جامعه هنری نیست.

 

ضرغامی در ادامه سخنان خود خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: ما حتی در پخش برخی از سخنرانی های علما با آنها هماهنگی می کنیم. خود آنها اذعان دارند برخی از سخنان شان را نمی توان از رسانه ملی پخش کرد.ما تا دو متر بخواهیم راه برویم، بیش از دو هزار مین را جابجا می کنیم. اشکالاتی که برخی علما به بزرگان سیاسی می گیرند، گاهی کمتر از اشکالاتی است که نسبت به سریال ها و برنامه های تلویزیون وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: خود ما باید هزینه آن را بر عهده بگیریم و در راستای مسائل قوا و قانون کشور و مصلحت هایی که هست، صورت خود را با سیلی سرخ کنیم و بگوییم درست می شود.متاسفانه در مملکت ما هنرمندان در بخش های مختلف خطوط قرمز برای خود ترسیم می کنند و حساب و کتاب می کنند. همه چرتکه انداز شده اند. می گویند یک سکانس در بیاور که یک بسیجی محور کار آن بوده،می گویند: نمی توانیم یا مصلحت نبوده.

 

رئیس رسانه ملی افزود: مثلاً طنز «مرد هزار چهره» که مهران مدیری آن را ساخته بود و من هزینه آن را می پردازم.در زمان پخش این سریال نامه های بسیاری به ما ابلاغ شد که ما به آنها توجهی نکردیم.چون اگر با این وضعیت پیش برویم،دیگر نمی توان کار کرد.

 

مثلاً سال ها پیش وزارت ارشاد کتابهایی را ورق زده و اشکالاتی را گرفته بودند که مقام معظم رهبری پس از دیدن آنها فرمودند این اشکالات به رمان وارد نیست.

 
 
با تشکر از الینا 

نوستالژي بدون افسردگي

 
 
موسیقی ما - از ضرورت هايي که معمولاً در موسيقي پاپ و راک اين سال هاي ما به آن توجه نمي شود، تناسب ميان جنس صداي خواننده و لحن خواندن او با مصالح و مفاهيم و حس و حال جاري در اشعار قطعاتش است. اين نکته يي بديهي است که با هر ميزان تکنيک و شناخت و گروه حرفه يي و ساير امتيازات اجرايي، نمي توان بي تناسبي صدا و لحن خواننده با متن ترانه را پوشاند و جبران کرد. درست به همين دليل است که شنيدني ترين قطعات اجراي ماني رهنما در آغاز کنسرت چهار خواننده محبوب کشور در هفته گذشته، همان قطعاتي بود که با طنين صداي باز او و با فريادهاي دريغ آميزش همراه مي شد؛ که همچنان در راس شان ترانه مشهور فيلم «مرسدس» مسعود کيميايي قرار دارد؛ترانه يي که البته روي فيلم نيامد و هنوز هم ماني براي گفتن نام سراينده اش جنتي عطايي روي سن، ناچار بود احتياط و پرهيز کند. هم ملودي ترانه اثر بابک بيات فقيد به کلي با بقيه قطعاتي که آن شب ها در آن سالن اجرا شد، متفاوت بود و نشان از سبک ويژه بيات و ملودي هاي دلنشين هميشگي اش داشت؛ و هم طنين صداي ماني با درک عميقي که نسبت به شعر بامعنا و - اين روزها - کنايي ترانه داشت، از اختلاف سطحي محسوس با بقيه کارهاي خود او خبر مي داد.


و باز به همين علت، قطعه به کار رفته در تيتراژ سريال «شب هاي برره» و قطعه بسيار زيبا و اندوهگين «بارون مي اومد...» بهترين بخش اجراي کم تمرين شده مهران مديري به حساب مي آيد. او که بيشترين هياهوي کنسرت را بابت محبوبيت بي حد و حصر شخصيت تلويزيوني اش به پا کرد، اساساً صدايي غم زده و مناسب همان نغمه هاي دشتي و لري معروفش دارد و البته حس نوستالژيک و عاشقانه ترانه «بارون» با اندوه نهفته در صداي او، همگوني غريبي يافته است. اين قطعه که برخلاف نوع معرفي مديري با ارجاع به کنسرت قبلي خودش، بيشتر بابت اجرا شدن در يازدهمين دوره جشن سينمايي - تلويزيوني «دنياي تصوير» شناخته شده است، در کنسرت اخير با جايگزيني کمانچه به جاي تار، زيباتر اجرا شد و ويژگي عجيب آن، اين بار بيشتر به چشم - يا در واقع به گوش - مي آمد؛ اينکه از معدود قطعات اصيل ايراني است که با وجود اين همه اندوه، مي توان در طول اجرايش کف هم زد، و با اين وجود، همچنان از اندوهش کاسته نمي شود.


درخصوص اجراي عليرضا عصار و گروهش، قيد عبارت «با حضور افتخاري...» اندکي عجيب مي نمود؛ به ويژه از اين حيث که تعداد و زمان قطعات آنها اگر نه بيشتر، بلکه دست کم برابر با گروه مديري بود و اينکه آنان خود را جدا از برنامه هاي اصلي کنسرت مي دانستند، بيشتر ناشي از نوعي خودجداپنداري بود تا تفکيک حرفه يي و با دليل. اما فارغ از اين موضوع، عصار هم با اتمام اجرايش با آهنگ مشهور «خيال نکن نباشي...» به سمت همان مشکلي رفت که پيشتر بدان اشاره کردم؛ تاکيد بر قطعه يي که حس و جهت گيري و جهان بيني اش با جنس صداي خواننده نمي خواند. بديهي است که گرما و آواي کشدار و پرطنين صداي عصار براي قطعات حماسي چون«عشق الهي» مناسب است و به کارگيري اين صدا براي قطعات ضدرمانتيک مرسوم اين سال ها از قبيل هيپ هاپ هاي اخير، نمي تواند ضرب و تاثير درستي بيابد. البته عصار و فواد حجازي خيلي پيش از اين موج متاخر ترانه هاي ضدعشق، اين آهنگ را کار کرده بودند؛ اما اين پيشگامي دخلي به بي تناسبي شعر و صداي خواننده ندارد. حتي نوع اداي يله و بي قيد و گذرنده کلمات توسط عصار در اين آهنگ، در تعارض با عادتي است که نسبت به تاکيدهاي تلفظ او روي کلمات داشته ايم و داريم.


اما برنده اصلي کنسرت بي ترديد رضا يزداني بود. و جالب اينجاست که حرفه يي تر بودن اجراي او در قياس با سه نفر ديگر، باز تا حد قابل ملاحظه يي به همان همسويي جنس و خصلت صدايش با موسيقي و اشعار بر مي گشت. يزداني اغلب قطعاتش را با ترانه هايي از يغما گلرويي ساخته و به قول علي معلم ماهيت اعتراضي سروده هاي گلرويي با جنس صداي گرفته يزداني تناسب تمام عياري دارد. چه در قطعه «لاله زار»، چه در «کافه نادري»، چه در «شمال» و چه در قطعات ديگري که در کنسرت اجرا نشد مثل «برج» که اين روزها با افتتاح برج ميلاد و تبليغات پيرامونش، معناي کنايي مضاعفي يافته، شعر گلرويي ضمناً ويژگي نوستالژيک بارزي هم دارد که در نگاه اول شايد ناهمخوان با صدا و لحن پرخاشگر يزداني به نظر برسد. اما با نگاهي دقيق تر مي توان ديد نوع نوستالژي سروده هاي گلرويي نيز مطلقاً مبتني بر حسرت خواري صرف و تخديري نيست و در اصل بخشي از همان جريان اعتراضي آثارش تلقي مي شود. به اين ترتيب، صداي يزداني که بيشتر رنج و درد آن دوره هاي خوش از دست رفته را با نوعي خشم به شنونده منتقل مي کند، باز در همگوني احساسي کامل با شعر ترانه سرايش قرار مي گيرد. البته فراموش نمي کنيم که اجراي بسيار منسجم گروه، مهارت و شور مثال زدني گيتاريست اصلي يعني پيمان رضائيه و شروع سريع و ضربتي و بي توضيحات اضافي يزداني هنگام اجراي اولين قطعه، از علل ديگر توفيق يزداني محسوب مي شد.




:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 26 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: